شب یلدا

(زبان مازندرانی: گِت چِله، در برخی گویش ها: چِله شو)

شب اول زمستان بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و با خوردن هندوانه ماست و میوه و آجیل سرمای فصل زمستان را از خود دوی می‌کنند اعتقاد بر این است که با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد. در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود از هفت خانه چیزی می‌گیرند اگر کسی آنها را ندید و نشناخت حتما" به آنچه نیت کرده‌اند خواهند رسید.

آئین مازندرانی‌ها در شب یلدا


مازندرانی‌ها به شب یلدا "چله شو" می‌گویند؛ شبی که در آن تا نیمه‌های شب بیدارند و از دسترنج خود می‌خورند و شعر می‌خوانند.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، یلدا واژه‌ای سیرانی به معنای ولادت و تولد است و منظور از تولد، ولادت خورشید است و همچنین رومیان نیز از آن به معنی ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست ناپذیر می نامند.

 شب اول زمستان را "گت چله" می‌نامند و در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و با خوردن هندوانه، انار و سایر میوه‌ها، ماست و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خود دور می‌کنند. اعتقاد بر این است که با خوردن ماست یا هنداونه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد.

 در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود، از هفت خانه چیزی می‌گیرند، اگر کسی آنها را ندید و نشناخت، حتماً به آنچه نیت کرده‌اند، خواهند رسید.

 ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است.

 در شب یلدا، خوردنی‌های فراوانی از میوه‌های فصل تابستان چون، خربزه، هندوانه، انگور، انار، سیب، خیار، به و مانند آن استفاده می‌شد.

 میوه‌های شب یلدا باید تمامی آنها -به جز سیب و به- خورده می‌شد و چیزی برای فردا، یعنی فردای زمستان باقی نمی‌ماند و میوه‌هایی را که از شب یلدا بر جای می‌ماند روز بعد نمی‌خوردند.

 تهیه شام بستگی به وضع اقتصادی و روند اقتصادی خانواده داشت.

 هر جای ایران که باشیم، انار یکی از میوه‌های اصلی شب یلدا است و اگر در شمال کشور، مازندران باشید غذای اصلی شام یلدا هم با انار درست می‌شود.

 "کِرک انار تیم پهلو" اسم غذای شب یلدای مازندران است و چون به جز شمالی‌ها کسی نمی‌تواند اسمش را سریع به یاد بیاورد، به اسم خورش ناردون هم معروف شد. این غذا با مرغ یا با گوشت پرنده‌های بومی مثل اردک و مرغابی درست می‌شود.

 آجیل و شب چره، که شامل دانه‌هایی چون گندم و نخود برشته، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک است، در بسیاری از شب‌نشینی‌ها، مهمانی‌ها و گردش‌ها فراموش نمی‌شد و ولی در شب یلدا باید بر سر سفره باشد.

 محقق و پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در واقع دی ماه را خورماه می‌گفتند خور به معنی خورشید و نخستین روز د‌ی ماه به خورماه مشهور بود، اشاره کرد: مردم معتقد بودند این روز پادشاه از تخت پایین می‌آید و لباس سفید می‌پوشد و با مردم عادی دور هم سر یک سفره غذا می‌خوردند.

 احمد باوند با بیان اینکه شب یلدا یک لغت سریانی و به معنی ولادت است، تصریح کرد: از این شب به بعد کشاورزان استراحتشان شروع می‌شد و روز بعد از شب یلدا با پادشاهان روی یک سفره غذا می‌خوردند چون از آن شب به بعد روز طولانی می‌شود.

 

دلیل پرخوری شب یلدا

 

وی با اشاره به اینکه نشستن دور کرسی برای خوردن آجیل‌های شب یلدا معمول بود، عنوان کرد: غذاهایی که می‌خوردند از میوه‌های سر درختی خودشان و آجیل‌هایی که خودشان خشک کرده بودند و غذاهای محلی مثل حلوا و برنج دسترنج خودشان بود.

 وی افزود: مردم اعتقاد داشتند که غذا نباید در این شب اضافه بیاید و باید همه خورده شود به همین خاطر پرخوری در این شب زیاد بود.

 باوند با عنوان به اینکه مازندرانی‌ها به دلیل آنکه انواع سیب را پرورش می‌دادند از میوه‌های خودشان برای این شب استفاده می‌کردند، اظهار کرد: پشت طویله‌ها قسمت‌هایی که فضولات حیوانات را رها می‌شد پرچینی ساخته و سپس میوه‌ها را در علوفه خشکی که در داخل این پرچین ریخته بودند مخفی می‌کردند تا در این شب بتوانند استفاده کنند.

 این پژوهشگر در پایان به انگیزه‌های پایدار ماندن این جشن اشاره کرد و با بیان اینکه شب یلدا طلوع خورشید و بلندترین شب سال است و همچنین نشانه اهریمنی شب شوم که فردا به کوتاهی می‌گراید، ادامه داد: در این زمان پایان برداشت محصول صیفی است و آغاز فصل استراحت در جامعه کشاورزی و همه کشاورزان از همه کار آسوده می‌شوند و شروع به شادی می‌کنند.

 

"چِلِه شو"ی مازندرانی‌ها

 

محقق و پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه تا 40 سال پیش چیزی به نام شب یلدا نداشتیم و این سنت به دلیل پیشرفت تکنولوژی رواج پیدا کرد، عنوان کرد: در مازندران جشن "چِلِه شو" رواج دارد.

 احمد باوند با بیان اینکه در تقویم طبری دو زمستان داشتند چله بزرگ و کوچک، افزود: چله بزرگ 40 روز است که از 20 آذر شروع می‌شود تا 10 بهمن ادامه دارد و چله کوچک 30 روز که از 10 بهمن آغاز جشن سده شروع می‌شود و سرما و سوز آن بیشتر از چله بزرگ است.

 وی در مورد باوری که در خصوص چله کوچک وجود دارد که اگر به‌خاطر بهار نباشد نوزاد را در گهواره نمی‌گذاشتم، اشاره کرد: آنان چله کوچک را بی‌رحم می‌دانستند یعنی اعتقاد بر این بود که چله کوچک چنان هوا را سرد می‌کند که حتی نوزاد ممکن است در گهواره از سرما بمیرد و فقط به خاطر بهار این کار را نمی‌کند.

 باوند در خصوص فال گرفتن در شب یلدا با عنوان اینکه در این شب چون روستا نشینان سواد نداشتند می‌رفتند پیش کدخدا یا روحانی دهکده‌اشان و غروب آفتاب برایش میوه می‌بردند تا برایشان فال بگیرد، اضافه کرد: روحانی روستا به ازای دریافت میوه فال همه اعضا خانواده را می‌گرفت و همچنین فال شاهنامه و فال و استخاره با قرآن هم گرفته می‌شد.

 

صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود

 

این محقق همچنین در خصوص اشعار شاعرانی که برای شب یلدا شعر گفتند، عنوان کرد: سعدی در خصوص شب یلدا می‌گوید "صحبت حکام ظلمت شب یلداست نور به خورشید جوی گو که بر آید"

 "باد آسایش گیتی گر نزند بر دل ریش صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود"

 "روز رویش چو براندازد شب نقاب زلف گفتی از روز قیامت شب یلدا برآمد"

 "نظر به روی تو هر بامداد نوروزیست شب فراغ تو هر شب که هست یلدایست"

 وی با اشاره به اینکه شب یلدا، انقلابی برای غلبه بر سرمای سخت زمستان است و در گذشته این شب را اهریمن می‌دانستند، افزود: چون شب یلدا شب طولانی بود در گذشته آتش روشن کرده و شب دور آن می‌نشستند و اعتقاد داشتند که اهریمن که همان شب بود بر آتش غالب می‌شود.

 این پژوهشگر همچنین با اشاره به اینکه یلدا از ایران رفته اروپا در واقع گردهمایی خانوادگی است، اظهار کرد: فرزندان سعی می‌کنند به خانه پدر و مادرشان بروند.

 باوند در پایان در خصوص کارکرد اصلی شب یلدا در زمان حال با اشاره به اینکه این جشن‌ها بهانه‌اند تا خانواده‌ها دور هم جمع شوند، گفت: مهمترین جشنی که این بهانه را فراهم می‌کند تا خانواده کانون اصلی خود را از دست ندهد جشن یلدا است چون فرهنگ همنشینی را باب می‌کند و تنها جشنی که نمی‌توان تنهایی برگزار کرد.

 پژوهشگر دیگری از فرهنگ و تارخ مازندران درباره میوه‌ها و آجیل‌های شب یلدا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در بیشتر روستاها و سیستم کشاورزی گذشته شب چله جشن می‌گرفتند، اظهار کرد: در این شب کشاورزان دست نشانده‌ها و محصولات خودشان را در زیر کرسی خشک می‌کردند و در شب چله در کنار هم می‌خوردند.

 سیروس مهدوی این شب را نماد استراحت زمین و خود کشاورزان عنوان کرد و گفت: کشاورزان بعد از تلاش بسیاری که برای تولید محصول انجام دادند در این زمان فرصتی پیش می‌آید تا بتوانند هم استراحت کنند و در کنارش از محصولاتی که خودشان کشت کردند بخورند تا برای یک ماه بعد شروع به کشت و کار کنند.

 

"چِلودَوِست"

 

وی در خصوص چگونگی نگهداری میوه‌هایی در چاه‌های قائم‌شهر که تا 23 متر عمق داشتند، گفت: در این شب از میوه‌ای به نام "چِلودَوِست" استفاده می‌شد، چلو دوست یعنی هندوانه را با طنابی طویل می‌بستند و در درون چاه قرار می‌دادند تا فاسد نشود و سپس در این شب استفاده می‌کردند.

 مهدوی افزود: همچنین در این شب "لرزونک" درست می‌کردند که همان ژله است و نیز "ماماجیم جیم" که با نیشکر و کنجد درست می‌شد.

 این پژوهشگر با بیان اینکه این شب‌ها فرصتی برای صله رحم است، تصریح کرد: در این شب بچه‌ها فرصتی پیدا می‌کنند که بازی‌هایی که یاد گرفتند را به اشتراک بگذارند که ساده‌ترین آن یک قول دوقول بود که از این طریق مهارت چشم و دست و ذهن خود را آزمایش می‌کردند.

 شب اول زمستان شبی برای استراحت زمین و ایجاد مهربانی در بین اعضاء خانواده‌ها و تنها شبی است که نمی‌شود تنهایی برگزار کرد؛ بنابراین تلاش کنیم شبی زیبا و به یادماندنی برای اعضاء خانواده تدارک ببینیم.

پدر مهندس شهید اسماعیل ملک افضلی در روز شهادت شهید درگذشت

پدر مهندس شهید اسماعیل ملک افضلی در روز شهادت شهید درگذشت

 

حاج ملک ملک افضلی به علت کهولت سن و مریضی دار فانی را وداع کرد.

مهندس شهید اسماعیل ملک افضلی در خانواده با ایمان در رکن کلا دیده به جهان گشود، وی همچون سایر اعضای خانواده خویش، عشق فراوانی به خاندان عصمت و طهارت داشت. ملک افضلی به صف مبارزه بر ضد طاغوت پیوست و پابه پای افراد این گروه، تلاش وسیعی را در براندازی رژیم پهلوی آغاز کرد. 

 

پایگاه مقاومت بسیج امام رضا وکانون فرهنگی هنری مسجد مهدیه ضمن عرض تسليت به خانواده و بازماندگان محترم ايشان و جامعه خانواده های معظم شهدای كشور از خداوند متعال غفران و رحمت الهي براي روح آن مرحوم و صبر و اجر براي بازماندگان مسألت مي‌نماید.

پایان دوران یکه تازی آمریکا در خلیج فارس

ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا به عنوان یک بازیگر مخرب ایفای نقش می‌کند و این موضوع در دو دهه اخیر خود را به خوبی نشان داده است.

از سال ۲۰۰۱ میلادی که ایالات متحده آمریکا به افغانستان و پس از آن در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد، منطقه غرب آسیا را با آشوب‌ مواجه و این موضوع یکی از نقاط تاریک سیاست‌های دفاعی و امنیتی ایالت متحده آمریکا در دوران نئو محافظه کاران بود.


آمریکا در ده سال اخیر سعی کرده حضور نظامی در خلیج فارس را تقویت کند و البته در این زمینه با ایفای نقش نیروهای موثر منطقه‌ای همچون ایران؛ با چالش های جدی در این زمینه مواجه شده است. 
 

پایان

پایان

 


دوران یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا و خصوصا خلیج فارس به پایان رسیده و قدرت های نوظهور همچون ایران با داشتن نیروهای مسلح کارآمد در برابر یکه تازی امپریالیسم ایستادگی کردند. دلایلی همچون ضعف نیروهای آمریکایی در برابر نیروهای مسلح ایران و موفقیت جمهوری اسلامی (نیروی دریایی سپاه به عنوان نیروی عمل کننده در تنگه هرمز و خلیج فارس) در تامین امنیت منطقه از جمله دلایل  در آستانه پایان یافتن یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیاست . 


در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) ارتش با اخطار یکی از پرسنل آجا ناو آمریکایی که وارد منطقه رزمایش شده بود محل رزمایش را ترک کرد و در رزمایش پیامبر اعظم انهدام ماکت ناو "یواس اس جان نیمیتز" نمونه‌ای از آن بود که قدرت آمریکا تحقیر شد و این ها همه نشانه زوال اقتدار آمریکا در منطقه غرب آسیاست. 



**هافینگتون پست:  اگر چین در مسیر رابطه با ایران گام بردارد آمریکا دیگر حرفی در غرب آسیا برای گفتن نخواهد داشت

هافینگتون پست در مقاله‌ای به قلم "دیوید اولالو" به انتقاد قدرت‌های غربی درمورد دخالت نظامی روسیه در بحران سوریه اشاره کرد و نوشت: درحالیکه مقامات آمریکایی مراتب اعتراض و نارضایتی خود را از حضور روسیه در سوریه ابراز می‌کنند، همه از تحکیم روابط چین با ایران غافل شده‌اند. 
 

هافینگتون پست تصریح کرد: اگر چین در مسیر تحکیم روابط سیاسی، نظامی و تجاری با ایران قدم بردارد و در این راه برنامه‌ریزی کند؛ بدون شک سیاست‌ خارجه واشنگتن حرفی برای گفتن نخواهد داشت و بدون شک نقش راهبردی خود در غرب آسیا را از دست می‌دهد.  


ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس با یک سد جدی به نام نیروی دریایی سپاه مواجه شده که هرگونه تحرک ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس را رصد می‌کند و  موشک‌های ضدکشتی و قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در مواقع لزوم به تهدیدات احتمالی نیروی دریایی ارتش آمریکا پاسخ می‌دهند. 



**دریادار تنگسیری: کل ساحل را مسلح کرده ایم

دریادار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به توانمندی نداسا در تامین امنیت خلیج فارس گفت: در بحث تجهیزات می‌دانیم که تجهیزات ما بومی است و این تجهیزات در تحریم کامل تولید می‌شود؛ از جمله شناورها، موشک‌ها، راکت‌اندازها و سلاح‌های جدید.


 
دریادار تنگسیری تاکید کرد: ما بایستی از لحاظ کمیت این تجهیزات را روز به روز بیشتر و کل ساحل را مسلح کنیم که تقریبا این کار را کرده‌ایم. وی اظهار داشت:‌ ما الان به گونه‌ای عمل می‌کنیم که همه جا هستیم و هیچ جا نیستیم یعنی در کل ساحل حضور داریم اما دشمن نمی‌داند که ما کجا هستیم. دریادار تنگسیری همچنین تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که شناورهایمان روی زمین هم باید متحرک باشند یعنی هر شناور یک کِشنده دارد که می‌تواند روی جاده با سرعت ۶۰ کیلومتر جابجا شود.
 
 
 
وی در ادامه این اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که بایستی تجهیزات‌مان را به زیر زمین ببریم و این کار را کرده‌ایم. تونل‌هایی که ما ایجاد کرده‌ایم در کل جنوب و بسیار زیاد است که دشمن نمی‌تواند آن را تصور کند.


جانشین نیروی دریایی سپاه گفت: این تونل‌ها می‌تواند هم موشک‌ها هم سلاح‌هایی مثل راکت‌اندازهای متحرک و هم شناورها را در خود جای دهد و دشمن هم می‌داند و به همین خاطر ترس و واهمه دارد؛ لذا ما اعتقاد داریم که رعب و وحشت را اینگونه در دشمن ایجاد کنیم.
 

جانشین نیروی دریایی سپاه گفت: ما اعتقاد داریم که دشمن توانمندی این را دارد که پایگاه‌های ثابت را بزند لذا در کل خلیج فارس و دریای عمان گستردگی خود را ایجاد کردیم.

 

پایان

پایان

 


ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس دیگر از آن هیمنه دهه ۷۰ و ۸۰ برخوردار نیست و در یک دهه اخیر نیروی دریایی سپاه پاسداران کنترل استراتژیک "تنگه هرمز" و "خلیج فارس" را به دست گرفته و یکی از دلایلی که نشان می‌دهد دوران یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا به پایان رسیده ، حضور نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان شاهراه اقتصادی مهم دنیاست.

حنابندان مادر برای فرزند شهیدش


جنازه علی‌اصغر برای آخرین شب وارد خانه شد، رخت‌خواب دامادی برایش پهن کرد، حنابندان گرفت و فردا صبح هم او را به غسال‌خانه برد.
پای صحبت‎های رزمندگان و خانواده‎های شهدا که می‌نشینی، خاطرات تلخ و شیرینی را بیان می‌کنند که می‎توان از این خاطرات منشوری از سیره شهدا به نسل جدید و آینده ارائه کرد، آنها که چه از کودکی و چه در دوران رزمندگی با شهید مأنوس بودند، می‌توانند بهترین راوی در معرفی شهیدشان باشند.

در مکتب سرخ شهادت قلم سلاح است و جبهه کلاس درس و حسین (ع) آموزگار شهادت و آنانی که در مدرسه عشق غیبت ندارند، درک می‌کنند که در آنجا همه قلم‌ها، جز قلم عشق از کار می‌افتد، شهیدان معلمانی هستند که توانسته‌اند با ایثار و حماسه‌آفرینی خود به ما درس انسان بودن و انسان زیستن بدهند و با عمل‌شان به ما نشان دادند که باید روح زنگارگرفته‌مان را که در هیاهوی پرزرق و برق دنیا غرق شده است، صیقل دهیم، شهدا اگرچه به ظاهر در دوردست‌ها هستند، اما یاد و نام‌شان برای همیشه تاریخ بر سرلوحه قلب‌مان جاویدان می‌ماند.

خبرگزاری فارس در استان مازندران به‌عنوان یکی از رسانه‌های ارزشی و متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی‌ در سلسله گزارش‌هایی در حوزه دفاع مقدس و به‌ویژه تاریخ شفاهی جنگ احساس مسئولیت کرده و در این استان پای صحبت‌ها و خاطرات رزمندگان و خانواده شهدا نشسته و آنها را بدون کم و کاست در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار داده است که در ذیل بخش دیگری از این خاطرات از نظرتان می‌گذرد.

احمد مهردادی پدر شهید علی‌اصغر (فرزاد) می‌گوید: علی‌اصغر کوچک‌ترین پسرم بود که موقع شهادت 15 سال داشت، یک روز به من گفت: «پدر اجازه بده بروم جبهه.» من مخالفتی با حضور پسرانم در جبهه‌ها نداشتم اما به او گفتم: «تو با این سن کمی که داری نمی‌توانی برای جبهه مفید باشی، صبر کن کمی که بزرگ‌تر شدی آن‌وقت برو.» گفت: «نه! شاید از نظر شما رفتن من به جبهه فایده‌ای نداشته باشد اما شاید بتوانم یک لیوان آب دست رزمنده‌ها بدم، این کار را که دیگر می‌توانم انجام دهم، بگذار بروم.»

گفتم: «باشد حالا که اصرار می‌کنی من حرفی ندارم، اگر مادرت اجازه داد، برو خدا پشت و پناهت.» پسر بزرگم از زمان آغاز جنگ حضور مستمری در جبهه‌ها داشت و از روزی که علی‌اصغر پایش را در یک کفش کرد که من هم باید بروم جبهه، این دو برادر مدت کوتاهی را با هم گذراندند.

یک روز علی‌اصغر زنگ زد که می‌خواهم فردا بیایم مرخصی، همسرم به‌دلیل هم‌نامی علی‌اصغر با پدرش، علاقه زیادی به این پسرش داشت، همین که شنید او فردا می‌خواهد بیاید مرخصی، دست به کار شد و منزل را برای ورود پسر کوچکش تمیز کرد.

علی‌اصغر می‌دانست همسرم سواد خواندن و نوشتن ندارد، برای همین، هنگامی که به رسم آن‌روزهای جبهه‌ها، قبل از آغاز عملیات وصیت‌نامه‌اش را می‌نوشت، متن وصیت‌نامه را روی نوار کاست پیاده کرد تا به‌خوبی بتواند وصیتش را به گوش همسرم برساند.

وسایل مرخصی‌اش آماده شد، ماشین کمین چپ کرد، بی‌سیم‌چی دستش شکست، او چون بی‌سیم‌چی بود، برگشت و به همراه گروه کمین عازم منطقه مورد نظر شد، کمین زدند اما موقع برگشت گرفتار کمین دشمن شدند و از آن گروه کمین، علی‌اصغر گرفتار عراقی‌ها شد.

باوجود شکنجه‌های فراوانی که از دشمنان دید، حاضر به افشای اطلاعات کشف‌شده توسط گروه کمین نشد و به همین دلیل به ناجوان‌مردانه‌ترین شکل ممکن به شهادت رسید.

همسرم منتظر علی‌اصغر بود و خانه هم برای پای گذاشتن او لحظه‌شماری می‌کرد، حوالی ظهر بود که از سپاه بهشهر تماس گرفتند و خواستند هرچه سریع‌تر خودمان را به آنجا برسانیم، پسر بزرگم که در مرخصی به‌سر می‌برد، به سپاه بهشهر رفت، آنجا به او گفتند یک جنازه شهید منتقل شده و در سردخانه است، ببینید اگر متعلق به شما نیست، به مراجع بالاتر اطلاع دهیم تا برای شناسایی هویت این شهید اقدامات بعدی را انجام دهند.

جنازه بر اثر شکنجه‌های زیاد قابل شناسایی نبود اما پسر بزرگم، برادرش را شناخت و با دادن نشانی‌های بیشتر آنها را قانع کرد که هویت این شهید بر خلاف آنچه که به همراه جنازه ارسال شده، علی‌اصغر مهردادی و اعزامی از بهشهر است.

پسرم که به منزل آمد، همسرم روی سکوی خانه نشسته بود، پسرم همین که چشمش به مادرش افتاد، گفت: «مادر اگر منتظر علی‌اصغر هستی او آمده و الان در سردخانه سپاه بهشهر است.»

همسرم خودش را به سپاه رساند و پس از آن که از شهادت پسرش مطمئن شد، به منزل حضرت آیت‌الله جباری امام جمعه رفت و از ایشان خواست اجازه دهند برای آخرین‌بار در منزل میزبان پسرمان باشیم، ایشان هم موافقت کردند و جنازه علی‌اصغر برای آخرین شب وارد خانه شد، رخت‌خواب دامادی برایش پهن کرد، حنابندان گرفت و فردا صبح هم او را به غسال‌خانه برد.

گفته بودند چون در جنگ تن به تن شهید نشده است، باید با کفن به خاک سپرده شود، همسرم که آرزویی جز خوشبختی فرزندانش در دنیا و آخرت نداشت، دست به کار شد و پسرش را که برایش آرزوهای بزرگی تدارک دیده بود، غسل داد و کفن کرد و با دستان خودش به خاک سپرد.

 

پسرم همیشه به مادرش می‌گفت: «مادر من خواب دیده‌ام هر زمان که به شهادت می‌رسم شما لباس‌های سفید و روشن به تن دارید، نمی‌خواهم اگر روزی به توفیق شهادت رسیدم، عزادار من باشید.»

همسرم با پیروی از این وصیت پسرم، روز شهادتش لباس سفید پوشید تا علاوه بر عمل کردن به این وصیت، نشان دهد خانواده‌های شهدا از این که فرزندان‌شان جان‌شان را برای سربلندی کشور و میهن فدا کرده‌اند، نادم و پشیمان نیستند و خریدن بهشت توسط جگرگوشه‌های‌شان را با هیچ متاعی در دنیا عوض نمی‌کنند.

یک روز سوار پشت یک وانت از کنار مزار شهدای بهشهر رد می‌شدم، طبق عادت دیرینه‌ام برای شادی ارواح شهدا فاتحه خواندم و از ته دلم برای شادی روح پسرم دعا کردم، همین که خواندن فاتحه‌ام تمام شد، وارد عالم رویا شدم، احساس کردم پسرم با لباسی زیبا روبه‌رویم نشسته است، دهانم قفل شده بود، دلم می‌خواست فریاد بزنم و به همسرم که جلوی این ماشین وانت نشسته بود، بگویم و خبر بدهم اما نتوانستم.

پیش از این بارها علی‌اصغر را دیده بودم اما این‌بار دیدنش برایم خیلی دلچسب‌تر و رویایی‌تر بود، به همین دلیل پس از آن که رسیدیم خانه تمام ماجرا را برای همسرم تعریف کردم اما پس از آن دیگر شهیدم را در خواب ندیدم و گمان می‌کنم تعریف کردن آن ماجرا دلیل اصلی خواب ندیدنش بود.

هیچ وقت خودم را به‌دلیل بازگو کردن آن ماجرا نبخشیدم چرا که باید برای دیدن دوباره پسرم در انتظار فرا رسیدن روز قیامت باشم.


 

اردوی تفریحی بسیجیان رکن کلا

 فرمانده پایگاه مقاومت بسیج امام رضا(ع) رکن کلا از اعزام نیروهای بسیجی به اردوی تفریحی خبر داد.

 

  

گیلکی بیشه مطلبی در گفتگو با خبرنگار رکن کلا اظهار داشت: این اردوها یک روزه ویژه بسیجیانی است  که در یادواره شهدا خدمت رسانی نموده اند و به صورت گروه ها و حلقه های صالحین جداگانه اعزام می شوند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 400 نفر در پوشش این اردوها تفریحی اعزام شده اند.

گیلکی خاطرنشان کرد: یکی از اردوهای برگزار شده در سال جاری، اردوی جهادی یک روزه حلقه های شجره طیبه صالحین است که  از میان بسیجیان عضو حلقه های صالحین به این اردوها اعزام می شوند 

وی با بیان اینکه فعالیت اردوهای تفریحی تنها به استخر محدود نمی شود، اظهار داشت: اردوهای تفریحی مختلف علاوه بر فعالیت های نشاط و شادابی ، به فعالیت های سازندگی ، عقیدتی، مذهبی و فرهنگی نیز می پردازند.

فرمانده پایگاه امام رضا(ع) ، خاطرنشان ساخت: حلقه های صالحین در زمینه برگزاری نماز جماعت، مناسبت های ملی و مذهبی، برپایی کلاس های احکام برای برادران، بازنویسی قبور شهدا، رنگ آمیزی مساجد و برگزاری مسابقات ورزشی فعالیت می کنند.

اعزام زائران حسینی به کربلا

اعزام زائران حسینی به کربلا در قالب کاروان های حبیب بن مظاهر از بسیجیان رکن کلا

سفر زائران حسینی از رکن کلا به کربلای معلی حرکتی مردمی است ، اما باید امنیت و سلامت مردم در این سفر تامین شود که بر این اساس مسئولیت آن نیز بر عهده وزارت کشور قرار گرفته است.

اعزام زائران ضمن حفظ جنبه مردمی این کار، باید در قالب کاروان های سازمان حج و زیارت و به شکل سازمان یافته صورت گیرد و زائران باید با آگاهی و آموزش لازم به کربلا اعزام شوند.

زائران این سفر از طریق پرواز هوایی از فرودگاه دشت ناز ساری برای سفر به کربلا اقدام می کنند.

باید در راه خدمت به امام حسین (ع) و زائران این امام بزرگوار تمام تلاش خود را انجام دهیم و با دیدی فراتر از وظیفه اداری به این کار نگاه کنیم.

در این کاروان که اعم از بسیجیان برادر و خواهر حضور دارند و ثبت نام نموده اند ، 40 نفر می باشند.

تا کنون بیشترین ثبت نام کنندگان شهرستان سیمرغ  از رکن کلا بوده است.

                 

                                        برای دانلود کلیپ  با کیفیت خوب کلیک کنید

چرا اردوغان به عراق لشکرکشی کرد؟

 

 
 
چرا اردوغان به عراق لشکرکشی کرد؟

 

 صدها نظامی ترکیه بدون اجازه دولت مرکزی عراق از روز جمعه با نقض تمامیت ارضی این کشور شده اند. آنکارا مدعی شده است که این نیروها خود را برای آغاز حمله به این شهر بزرگ شمال عراق که از ژوئن 2014 به اشغال گروه تروریستی داعش درآمده است، آماده می‌کنند. 
 
ترکیه در حالی ادعای تشدید مبارزه با داعش را مطرح می کند که از سویی اسناد متقنی در مورد همکاری های شخصیت های سیاسی و خانواده رجب طیب اردوغان در مورد ارتباط با داعش مطرح است و از سوی دیگر حتی آمریکا نیز که پیش از این به دنبال وارد کردن ترکیه در روند ائتلاف موهوم خود با عنوان ضد داعش بود، اعلام کرده که این تحرکات در چارچوب تحرکات ائتلاف آمریکایی نیست. 
 
در حالی که منابع ترک این لشکرکشی را در راستای بخشی از تمرینات آموزشی عادی نظامی خود برای پیشمرگه های کرد توصیف می کنند، اما دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق با صدور بیانیه شدید اللحنی  تاکید کرده نظامیان ارتش ترکیه مجهز به تانک و سایر ادوات نظامی بدون درخواست یا موافقت دولت عراق وارد منطقه ای در نزدیکی موصل شده اند. بغداد خواستار خروج فوری نیروهای ارتش ترکیه شده است. وزارت خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه ای این اقدام ترکیه را تجاوز ارزیابی کرده و هرگونه عملیات نظامی که با دولت عراق هماهنگ شده باشد را رد کرده است. 
 
در بیانیه‌ای که دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق منتشر کرده، آمده است: «برای ما اثبات شد که نظامیان ترکیه به استعداد یک هنگ زرهی همراه با تانک و توپخانه با ادعای آموزش گروه‌های عراقی و بدون مجوز از سوی دولت مرکزی وارد خاک کشور ما و به طور خاص استان نینوا شده‌اند و این امر نقض جدی حق حاکمیت سرزمینی عراق است و برخلاف روابط حسن‌همجواری بین عراق و ترکیه است». 
 
ترکیه و مبارزه با داعش 
گرچه نیروهای ترکیه به صورت مخفیانه وارد خاک عراق شده و از مسیرهای زمینی شناخته شده بین عراق و ترکیه استفاده نکردند، اما دولت عراق از این موضوع اطلاع پیدا کرد و مقامات رسمی این کشور با صدور بیانیه‌ای رسمی خواستار عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از خاک این کشور شدند. نکته جالب این است که یک روز بعد آمریکایی‌ها اعلام کردند که از نفوذ عناصر ترکیه به خاک عراق اطلاع داشتند. 

طبیعتاً حضور نظامی خارجی در کشوری دیگر بدون دعوت رسمی یا استناد به توافق‌نامه‌های امنیتی، یک تجاوز آشکار به شمار می‌رود، آنهم در شرایطی که روند تحولات ژئو پلتیک موجود در منطقه این روزها از پیچیدگی اقدام ناگهانی ترکیه در ورود به عراق ساده تر نیست. 
 
نگاهی به تاریخ روند مداخله‌های سیاسی ترکیه در امور داخلی عراق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ترکیه و داعش به همراه غرب و آمریکا یک دیدگاه مشترک در مورد افق سیاسی دولت مرکزی بغداد دارند و آن هم تلاش برای ایجاد رژیمی در شمال و غرب عراق است که حاکمیت بغداد در آن جریان نداشته باشد. 
 
علاوه بر اینها در حالی که به روایت اسناد متقن ترکیه روند خرید نفت خود از مناطق تحت سلطه داعش را تسهیل کرده و روند انتقال عناصر مسلح و امدادرسانی به تروریست‌ها را زیر نظر سرویس‌های جاسوسی خود دنبال کرده و انتقال محموله‌های تسلیحاتی و مالی به مناطق حضور تروریست‌ها در عراق زیر نظر این کشور دنبال می‌شود، مشکل می‌توان پذیرفت که آنکارا در یک چشم بهم زدن از حمایت از تروریسم دست برداشته و برای آزدسازی موصل و بخش های مختلف استان نینوا سینه چاک کرده است. 
 
بر اساس اسنادی که منابع روسی منتشر کرده اند، ترکیه و اعضای خانواده رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور این کشور، با داعش مستقیما تجارت و داد و ستد نفتی دارند و نفت داعش را در برابر نصف قیمت جهانی نفت، خریداری می کنند و در بدل آن، پول، تسلیحات، آموزش های نظامی و تسهیلات رفت و آمد مرزی ارائه می کنند. 
 
این در حالی است که دولت مرکزی عراق، از محورهای اصلی ائتلاف به رهبری روسیه بر ضد داعش است و در نتیجه، با ترکیه هم به لحاظ سیاسی و هم از نقطه نظر ایدئولوژيک، اختلافات عمیق و ریشه ای دارد. 
 

نقش ترکیه در روند تجزیه کشورهای منطقه  
همچنین نگاهی به تحولات سیاسی منطقه در روزهای اخیر از جمله تشدید روند موشک باران تروریست های داعش در مرزهای ترکیه از سوی روسیه و استقرار سامانه دفاع موشکی اس 400 در این کشور بعلاوه انتشار اسنادی در مورد مناسبات مالی و نظامی ترکیه با تروریست ها، تصمیم‌سازان آنکارا را در شرایطی مبهم و سردرگم گرفتار کرده است. 
 
در نتیجه همین اوضاع نابسامان منطقه ای تناقض و تاثیرگذاری برنامه های کاری خارجی را در جدول تصمیم سازی های ترک ها می تواند مشاهده کرد. در حالی که ترکیه هم در عرصه داخلی خود و هم در سوریه تنش های زیادی با کردها دارد، اما از چندی پیش با اقلیم کردستان عراق، روابط دوستانه و تنگاتنگی را ایجاد کرده است. با توجه به این واقعیت که کردهای سوریه و عراق و ترکیه در یک استراتژي فراگیر برای هدفی چون تشکیل دولت مستقل کردستان در منطقه، مبارزه و تلاش می کنند؛ روابط آنکارا با کردستان عراق، کاملا پرسش برانگیز و تناقض آمیز بوده و نشان دهنده تاثیر پذیری این کشور از بر نامه های خارجی قدرت های اروپایی و غربی در منطقه است. 
 
البته یکی از مهم ترین اهداف این روابط موقت، تضعیف قدرت و سلطه دولت مرکزی عراق و زمینه سازی برای تجزیه این کشور نفت خیز است تا از این رهگذر، هم ترکیه بتواند به منابع نفتی این کشور، دسترسی بیشتری داشته باشد و هم هدف نهایی محور غربی- صهیونیستی برای تجزیه کشورهای خاورمیانه فراهم شود. طرحی که آمریکا و رژیم صهیونیستی و چند قدرت غربی در رأس آن قرار دارند و رژيم هایی مانند عربستان سعودی، قطر و ترکیه، به عنوان مجریان منطقه ای این پروژه خطرناک در خاورمیانه عمل می کنند. 

آنکارا و احیای مناسبات با رژیم صهیونیستی 
حزب عدالت و توسعه پس از انزوای منطقه ای و جهانی خود در پی سیاست های حمایت از تروریسم در منطقه به دنبال احیای مناسبات پیشین خود با رژیم صهیونیستی است، آنکارا که پیش از این برای ارتقاء سطح روابط خود با رژیم صهیونیستی به دنبال امتیاز گیری از این رژیم بود، در شرایطی قرار گرفته که خود را نیازمند این روابط دیده و حاضر است برای احیای آن امتیازاتی را نیز به طرف صهیونیستی واگذار کند. برخی کارشناسان منطقه ای حضور نیروهای ترکیه در عراق را در راستای هماهنگی های امنیتی ترکیه با رژیم صهیونیستی ارزیابی می کنند.

به این ترتیب در حالی که تل آویو پیش از این بارها حمایت و استقبال رسمی خود از اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق را اعلام کرده و به همین نسبت از قدرت گرفتن بیش از حد داعش نگران است،حضور نظامی ترکیه می تواند موازنه های کردستان عراق را در مسیر برنامه های رژیم اسرائیل پیش ببرد. 

در همین راستا بود که ترکیه و رژیم صهیونیستی به تازگی توافق کردند روابط سیاسی خودشان را تا سطح کاردار افزایش دهند. رادیو اسرائیل جمعه گذشته به نقل از «آفیف شیرئون» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی فاش کرد که اسرائیل و ترکیه موافقت کردند روابط دیپلماتیک خود را که در پی حادثه کشتی مرمره به سطح دبیر دوم کاهش یافته بود، به سطح کاردار ارتقاء دهند. شیرئون اعلام کرد بهبود روابط میان ترکیه و اسرائیل می‌تواند به همکاری امنیتی میان دو طرف بر سر موضوع سوریه تبدیل شود که این موضوع به نفع دو طرف است. 

همه اینها در حالی است که ترکیه به نیابت از ناتو و ائتلاف امریکایی در برابر حضور و همکاری نظامی روسیه در سوریه و عراق، صف آرایی کرده است، این روزها به شدت درگیر پرونده ساقط کردن سوخوی و تبعات سنگین سیاسی، اقتصادی و استراتژيک آن است. عمق این وحشت زمانی احساس می شود که متوجه شویم یک سوم حجم مبادلات خارجی این کشور با روسیه انجام می شود. به این ترتیب، حضور نظامی دولت ترکیه در عراق می تواند یک پیام ضمنی تازه به روسیه و هم پیمانانش توسط ترکیه و به نیابت از ناتو و امریکا تلقی شود و این اتفاق گرچه از دیدگاه صاحب نظران یک اقدام مقطعی و انفعالی به شمار می رود،  اما می تواند پرونده حمایت از تروریسم و مبارزه با آن در سوریه و عراق را وارد مراحل تازه و پیچیده ای کند. 

برخی‌ها از یادواره‌ شهدا استفاده ابزاری می‌کنند

به گزارش سیمرغ ما، حجت‌الاسلام روح‌الله انگیسه یک‌شنبه‌شب در شانزدهمین یادواره شهدای روستای کارتیچ‌کلا ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) اظهار کرد: این‌ روزها استان مازندران میزبان چهار مهاجر الی‌الله و مدافعان حرم عمه سادات، حضرت زینب کبری (س) بود.

 وی با بیان اینکه این شهدای عزیز در سرمای زمستان اطراف حرم حضرت زینب (س) به‌عنوان مدافع حرم جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و مهاجر الی‌الله شدند، افزود: حضرت علی (ع) در خطبه ۴۲ نهج‌البلاغه می‌فرمایند که انسان‌ها دو گروه‌ هستند، عده‌ای از انسان‌ها فرزندان دنیا و عده‌ای فرزندان آخرت هستند.

 وی ادامه داد: گروه اول تمام هم‌وغم‌شان این است که به شکم و شهرت برسند و به دنبال این هستند که اگر شده بر سر مردم کلاه بگذارند و به هر روشی شده اعتباری بین مردم به‌دست آورند.

 این راوی دفاع مقدس با اشاره به اینکه این عده‌ کاری به کار مردم ندارند و نمی‌بینند مردم در چه وضعیتی هستند، فقط خودشان، زن و فرزندان آنها در رفاه و آسایش باشند کافی است، تصریح کرد: این افراد وابسته و دل‌بسته به دنیا هستند و به‌محض اینکه می‌میرند از یاد مردم فراموش می‌شوند، زیرا دل‌بستگی به دنیا دارند و بعد از مرگ ارتباط‌ آنها با دنیا قطع می‌شود که امیرالمؤمنین درباره این افراد می‌فرمایند: این‌ها فرزندان دنیا هستند.

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گروه دوم معرفی‌شده در کلام امیرالمؤمنین مقابل این گروه و فرزندان آخرت معرفی شدند، گفت: این گروه خودشان را به آب‌وآتش می‌زنند، خانواده‌های‌ آنها رنج و سختی را تحمل می‌کنند برای اینکه مردم در رفاه، آسایش و امنیت باشند.

 انگیسه به رشادت ۱۰ هزار و ۴۰۶ شهید مازندران اشاره و بیان کرد: این شهدا می‌توانستند در کنار خانواده خود در شمال سرسبز در رفاه و آسایش زندگی کنند اما خودشان را به خطر انداختند تا من و شما در رفاه و آسایش باشیم و این شهدا فرزندان آخرت هستند.

 وی ادامه داد: شهدا از یاد نمی‌روند، ۱۶ سال است که برای‌ آنها مراسم یادواره شهدا برگزار می‌کنیم، ۱۰۰ سال دیگر هم این یادواره را برگزار می‌کنیم چرا که تازه نسل‌های بعد از انقلاب می‎آیند که بدون دیدن این افراد، آنها را به‌عنوان الگو انتخاب می‌کنند و زندگی افرادی را که سربازان امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای بودند به‌عنوان الگوی خود انتخاب می‌کنند.

 این روایت‌گر دفاع مقدس به یکی از کتاب‌های چاپ‌شده در موضوع دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: کتاب خاک‌های نرم کوشک در جمهوری اسلامی جزو کتاب‌هایی است که بیشترین فروش را داشته و مقام معظم رهبری نیز تقریظی بر روی آن نوشته‌اند، بیش از ۶۰۰ هزار جلد در طول چند سال چاپ‌ شده است.

انگیسه بیان کرد: اما همین کتاب در نخستین چاپ خود در لبنان، یک‌میلیون تیراژ چاپ شد که همه‌ آنها به‌فروش رفت، کتاب در مورد بچه‌های ما است ولی ببینید چه فروشی در لبنان داشته است.

 وی افزود: زندگی شهید چمران، شهید بابایی و شهید باقری توسط شیعیان در کشورهایی نظیر هند، پاکستان، اندونزی، مالزی خوانده می‌شود و همان‌طور که ما مقتل و روضه می‌خوانیم و اشک می‌ریزیم آنها نیز این کتاب را می‌خوانند و اشک می‌ریزند.

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امیرالمؤمنین می‌فرمایند این افراد فرزندان آخرت هستند، تصریح کرد: این افراد مربوط به یک مرز و منطقه نیستند.

 تراب‌نسب با اشاره به نکات موجود در وصیت‌نامه شهدا، تصریح کرد: اگر اساتید و دانشجویان ما ۳۰ جلسه بحث تحلیل سیاسی بچینند، نمی‌توانند مثل شهدا که این عصر، زمان و جامعه را ندیدند تحلیل کنند.

 وی افزود: با بررسی وصیت‌نامه ۵ هزار شهید متوجه شدند مهم‌ترین نکته‌ای که در بیشتر وصیت‌نامه‌ها به آن اشاره‌شده، بحث ولایت مطلقه فقیه بوده است.

 این روایت‌گر دفاع مقدس بیان کرد: تا قبل از فتنه ۸۸ سعی تمام رسانه‌های دیداری و شنیداری دشمن در این بود که به تمام دستگاه‌های مرتبط با ولایت‌فقیه ضربه بزنند.

 وی ادامه داد: اما وقتی جریان فتنه ۸۸ اتفاق افتاد و با تلاش ۹ ماهه دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی دشمن برای پایین آوردن پرچم جمهوری اسلامی با شکست روبه‌رو شد، فهمیدند رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران ولایت‌فقیه است، لذا در یک‌سال و نیم نزدیک به ۵۸۵ ساعت علیه شخص رهبری برنامه ساختند و این موضوعی است که دشمنان ما تازه فهمیدند، اما شهدای ما ۳۵ سال پیش می‌گفتند ولایت‌فقیه.

 این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شهدا اهل بهشت هستند، تصریح کرد: چه‎طور وقتی شهیدی را بعد از ۲۹ سال می‌آورند و روی تابوتش نوشته شهید گمنام خوشنام من و شما خودمان را به هر آب‌وآتشی می‌زنیم تا دست خود را به تابوتش برسانیم.

 وی افزود: ما ۱۵ مردادماه امسال را فراموش نکردیم، ۳۰ شهید خوشنام وارد مازندران شدند و از رامسر تا گلوگاه مراسم استقبال انجام گرفت و بعد در شب شهادت امام صادق (ع) آنها را به ساری آوردند، و آن شب در مرکز مازندران شاهد جمعیتی بودیم که این استان به‌خود ندیده بود و این جمعیت برای دیدن ۳۰ فدایی امام زمان (عج) آمده بودند.

 انگیسه ادامه داد: از این شهدا ۲۳ نفرشان اصلاً مشخصاتی نداشتند، نه پدر، نه مادر، نه برادر و خواهر ولی مردم مازندران چه استقبالی کردند، در مسیر کاروان استقبال شهدا از گلوگاه تا رامسر هفت دوربین کار گذاشتند که تقریبا چهار دوربین فقط به ضبط حواشی این برنامه اختصاص داشت.

 وی افزود: افرادی زیر تابوت گریه می‌کردند، کسانی زیر تابوت چیزهایی می‌نوشتند که شاید تا الان پای‌شان به مسجد باز نشده و در عمرشان نماز نخوانده باشند.

 این روایت‌گر دفاع مقدس افزود: با بررسی شبکه‌های اجتماعی نیز متوجه شدیم کسانی برای شهدا طرح و پوستر می‌زنند که اصلاً این شهدا را نمی‌شناسند.

 وی خاطرنشان کرد: شهدا تازه دوران مانورشان شروع‌شده و مقام معظم رهبری نیز درباره شهدا فرمودند: شهدا امام‌زادگان عشق‌اند.

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام‌زادگان معمولاً در زمان خودشان غریب بودند و مورد حمله و ظلم حکومت قرار می‌گرفتند، گفت: لذا به نقاط مختلف پناه می‌بردند، امروز شما در هر روستایی در هر منطقه نگاه کنید دسته‌های عزاداری را می‌بینید که همه به‌طرف امام‌زاده‌ها می‌روند.

 وی ادامه داد: شما یقین بدانید به عصر و زمانی می‌رسیم که محل حضور همه مردم مقبره شهدا است، زیرا شهدا فرزندان بهشت هستند و نائب امام زمان (عج) بدون حکمت حرفی را نمی‌زند.

 انگیسه با اشاره به گروه اول معرفی‌شده در کلام امام علی (ع)، اظهار کرد: گروه اول پول خرج می‌کند که شما را به‌خدا به من رأی بدهید، من به مجلس بروم تا نوکری شما را انجام دهم، اما باید به این افراد گفت که شهید شاه‌آبادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خط مقدم عملیات خیبر به شهادت می‌رسد و پوسترهای تبلیغاتش به اعلامیه ترحیم تبدیل می‌شود.

 وی با تأکید بر اینکه در یادواره شهدا، نمایندگان مجلس باید در خط مقدم بنشینند و در محضر شهدا آزمون بدهند، افزود: ولی امروزه برخی‌ها از یادواره‌ شهدا استفاده ابزاری می‌کنند، باید بپرسیم که تا چه‌موقع قرار است این مسیر را طی کنیم، تا کی قرار است بازی چپ و راست اتفاق بیفتد، تا کی قرار است خون شهدا اسباب آسایش و آرامش یک عده باشد.

 این روایت‌گر دفاع مقدس با بیان اینکه نمی‌خواهم مراسم یادواره شهدا به‌سمت این‌چنین مسائلی سوق پیدا کند، تصریح کرد: گاهی اوقات وقتی رزومه بعضی افراد را نگاه می‌اندازید که برای انتخابات سطح بالا در نظام شرکت می‌کنند، می‌بینید که آقا فلان مدرک را از فلان دانشگاه خارج از کشور دریافت و خیلی هم به این مدرک افتخار می‌کند ولی وقتی دقیق‌تر نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید درست در اوج زمان جنگ و در خارج از کشور در حال دریافت مدرک بوده است.

 این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نگذارید پیشکسوتان جنگ در پیچ‌وخم زندگی فراموش شوند، این افراد در حال فراموش شدن هستند ولی بعضی آقایان برای انتخابات عکس با یادواره شهدا می‌گیرند.

 وی ادامه داد: اسلام با کسب سود و سرمایه مخالفت ندارد، اتفاقا اصرار دارد که کار کنید، زیرا ثواب دارد و اگر در این راه کشته شوید، در زمره شهدا محسوب می‌شوید.

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مازندران را باید با ۱۰ هزار و ۴۰۶ شهید بشناسیم، افزود: خداوند یک مرگ اختیاری قرار داده و یک مرگ اجباری اما بیش از ۹۹ درصد مردم با مرگ اجباری می‌میرند، اما هستند کسانی که مرگ اختیاری دارند و نمایان‌گر آن جمله مقام عظمای ولایت است که می‌فرمایند: شهادت دّر گران‌بهایی است که به هر کس نمی‌دهند.

 انگیسه با طرح این سئوال که آیا با این زندگی فعلی به اردوگاه امام زمان (عج) و کاروان شهدا می‌رسیم یا خیر، اظهار کرد: چه‌طور هم از یادواره شهدا حرف می‌زنیم و هم پای ماهواره می‌نشینیم و هم می‌توانیم فساد را تحمل‌ کنیم.

 این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: روستایی که ۱۶ یادواره شهدا برگزار کرده است باید ۱۶ نماد با موضوع دفاع مقدس داشته باشد تا کسی جرأت نکند در آن روستا برخلاف آرمان امام (ره) و شهدا عمل کند.

وی در پایان گفت: اگر در مراسم یادواره شهدا شرکت می‌کنید اولین چیز که مدنظر شهدا، صالحان و فقها، قرار دارد حجاب است.

16 آذر روز دانشجو یا جهل جو؟

دانشجو داریم کاری نداره که چه رشته ای قبول شده و چی میخواد بخونه، فقط برای این اومده تو دانشگاه که بره پیش بقیه کلاس بذاره که منم دانشجو هستم.

دانشجو داریم روز اول که میاد چشاش زیر چادر دیده نمیشه اما روز آخر که میشه همه جای لباس هاش آب رفته و هر آن ممکنه مقنعش از عقب سرش بیفته پایین.

دانشجو داریم روز اول که میاد دانشگاه موهاش رو به پایین و ژولیدست اما روز آخر که میخواد بره انگار که رفته باشه آرایشگاه پریز همه موهاش سیخ سیخه.

دانشجو داریم روز 16 آذر که روز استکبار ستیزی هست تو سال 88 میاد در حمایت از استکبار تو دانشگاه دست به آشوب میزنه تا بگه من راه شهدای دانشجو رو ادامه میدم.

16 آذر روز دانشجو یا جهل جو؟

دانشجو داریم تا دیروز فرق بین دست راست و چپش رو بلد نبود اما الانم بلد نیست و هی مدعیه حقش تو کشور رعایت نمیشه و باید فرار مغزها کنه و بره اونور آب.

دانشجو داریم همش دم از آزادی بیان و آزادی عقیده و ... میزنه اما تا یه دختر میاد تو دانشگاه یاسوج صحبت انتقادیکنه اونو از پشت تریبون پرت میکنه پایین.

دانشجو داریم کلاً دانشگاه رو با مجلس عروسی دختر خاله ناتنی عمه پسردایی مادرش اشتباه گرفته و هر روز با یه سبک آرایش و ساپورت و کفش پاشنه بلند میاد دانشگاه.

دانشجو داریم تو دانشگاه شماره تمام دختر های همکلاسی و اون کلاسی رو داره ولی وقتی بهش میگی شمارت چنده میگه بذار از ملیسا بپرسم خودم حفظ نیستم.

دانشجو داریم یک هفته مونده به امتحان کل جزوه رو ریز ریز می نویسه تا ببره تو جلسه امتحان اما زورش میاددوساعت بشینه ده تا صفحه رو بخونه.

  اصلاً یه دانشجوهایی داریم کلاً اومدن دانشگاه تا همسر آینده خودشون رو انتخاب کنن و همش چشمشون دنبال این و اونه تا به یه مورد رضایت بخش برسن.

حالا این بالایی ها خیلی خوب بود یه سری دانشجو ها هستن جدیداً میشینن جزوه می نویسن سر کلاس وچادرشون از روز اول تا روز آخر از سرشون برداشته نمیشه و موهاشونم از روز اول تا روز آخر همونجوری سادست و مدام در حال استکبار ستیزی هستن و از پیشرفت های علمی کشور دم میزنن و به منتقد خودشون احترام میگذارنو لباس های در شأن دانشگاه می پوشنن و با ناموس مردم زیاد هم صحبت نمیشن و سر به زیر هستن و همیشه هم نمره بالا می گیرند. خدایش این نوع دانشجو ها مایه بی آبرویی دانشگاه ها هستن.

الآن برام سؤال پیش اومد این مورد های آخر دانشجو هستن یا جهل جو؟

دشمن‌شناسی در یادواره‌های شهدا مورد توجه قرار گیرد/ پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین راهپیمایی بشری است


نویسنده کتاب پایی که جا ماند گفت: بزرگ‌ترین راهپیمایی بشری، راهپیمایی اربعین است و امروز این راهپیمایی آماده‌ شده و به خود شکل‌ گرفته و امروز امام حسین(ع) در حال شکستن کمر نظام سلطه در بحث سبک زندگی است.


به گزارش سیمرغ ما، سیدناصر حسینی‌پور در یادواره شهدای روستای رکن‌کلا از توابع بخش مرکزی شهرستان سیمرغ، اظهار کرد: شهدا منتظر مردن نماندن و مردانه تصمیم خود را گرفتند.


وی افزود: شهدا از افرادی نبودند که بگویند ببینیم چه می‌شود بلکه دردهایی از جنس عشق داشتند و رفتند، و تا دنیا است شهدا کهنه نمی‌شوند.


نویسنده کتاب پایی که جا ماند بابیان اینکه شهدا نه خودفروشی کردند و نه گران‌فروشی اضافه کرد: میزان شهدا درستی بوده نه درشتی.


وی ادامه داد: شهدا نه اهل کوتاهی بودند و نه اهل کوتاه آمدن، بنابراین همیشه تکلیف و وظیفه خود را می‌دانستند.


جانباز دفاع مقدس یادآور شد: شهدا وارسته ماندن و دانسته رفتن بنابراین می‌توان گفت هم در زندگی شهدا و هم شهادتشان به درد بندگان خدا می‌خورد.


وی افزود: شهدا باران رحمت حق‌اند بر زمین و اگر شهیدان نبودند واژه عشق، خدا مداری، دین‌مداری ابتر می‌ماند.


حسینی‌پور بابیان اینکه شهیدان رفتند تا ما ماندن بیاموزیم گفت: شهیدان از حجاب ذهن گذشتند تا در زندگی ماشینی امروز حجاب غفلت روح ما را پاره کنند.


وی ادامه داد: در همین زندگی شهری عنکبوت غفلت، خودپسندی و دنیاطلبی در سه‌کنج دل ما تار می‌تند اما شهدا با دوباره شهید شدن خود و بااستخوان‌هایشان از زیرخاک خود را به شهر و دیار ما می‌رسانند تا روح دین‌داری و به خود آمدن را تزریق کنند.


این جانباز جبهه و جنگ بابیان اینکه یادواره شهدا که به نام شهداست برای اهل دنیا و افراد زنده برگزار می‌شود تا اهل دنیا به نام یادواره شهدا قدری از عشق و محبت شهدا را دریافت کنیم.


حسینی‌پور متذکر شد: در تمامی جلساتی که به‌عنوان سخنران حضور داشتم به دنبال اشک بی‌بصیرت نرفتم برای اینکه ما بدانیم، بفهمیم و درک بیشتر نسبت به شهدا را پیدا کنیم، باید دشمن پشت خاک‌ریزهای دشمن را بشناسیم.


وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ برای شناخت بیشتر نسبت به شهدا باید بعثی شناسی و دشمن‌شناسی پشت خاک‌ریزهای دشمن را بشناسیم؛ چراکه اگر این اتفاق رخ دهد نمره عشق ما به شهدا بیشتر می‌شود و متوجه می‌شویم این شهدا برای چه و با چه کسانی جنگیدند.


نویسنده کتاب پایی که جا ماند بابیان اینکه در جامعه امروز برای ما چیزهای مهم زیادی وجود دارد، تصریح کرد: این موضوع که شهدا با چه کسانی و به چه دلیلی جنگیدن نیز باید برای ما مهم باشد.


وی افزود: آیا دشمن بعثی و نظامیان عراقی که در رسانه ملی که به یک‌مشت آدم ترسو، بزدل و احمق تشبیه شده‌اند، هستند یا خیر.


این آزاده دفاع مقدس با اشاره به اینکه اگر بعثی‌ها یک‌مشت آدم ترسو، بزدل و احمق بودند، تصریح کرد: شهدا کاری نکرده‌اند و جنگیدن با یک‌مشت آدم ترسو، بزدل و احمق هنر نمی‌خواهد.


وی با تأکید بر اینکه فیلم‌هایی که به مردم نشان می‌دهیم توهین به شهدا است، افزود: اگر این‌گونه برخورد کنیم کار بزرگ بچه‌های خودمان را کم‌مقدار نشان دادیم.


این یادگار هشت سال دفاع مقدس با اعلام اینکه دشمنان ما ترسو نبودند گفت: بحث بعثی شناسی باید در یادواره‌های شهدا مبنا و ریشه قرار گیرد.


وی ادامه داد: دشمن ما دشمن ترسو و بزدلی نبود بلکه دشمن نترس و شجاعی بود و این شجاعت دشمن نیز کینه‌ای بود که از ما داشت.


حسینی‌پور در ادامه با اشاره به خاطره خود از دوران اسارت، تصریح کرد: در ایام اسارت وقتی یک بعثی من را صدا زد و گفت حاج ناصر تا الان مادرانتان برای شما لالایی خوانده‌اند؟ من نیز در جوابش گفتم بله، مادرانمان در روستا برای ما لالایی می‌خوانند.


وی ادامه داد: او (افسر بعثی) گفت ما هم برای فرزندانمان لالایی می‌خوانیم اما با این تفاوت که وقتی مادران ایرانی لالایی می‌خوانند به فرزندشان می‌گویند: بچه بخواب اگر نخوابی میگویم لولو تو را بخورد؛ اما مادران ما به بچه‌هایمان می‌گویند بچه بخواب، اگر نخوابی میگویم عجم تو را بخورد.


نویسنده کتاب پایی که جا ماند با اشاره به این موضوع بیان کرد: کسی که از بچگی مادرش در لالایی برای کودکش می‌خواند اگر نخوابی می‌گویم عجم تو را بخورد، این آدم وقتی بزرگ شد خوب می‌جنگد.


این جانباز جبهه و جنگ بابیان اینکه با احترام و عشق بیشتر به شهدا نگاه کنیم، ابراز کرد: این دشمن احمق، ترسو و بزدل نبوده بلکه دشمنی نترس و کینه‌توزی بوده و این دشمن خوب می‌جنگد.


وی ادامه داد: در بعثی شناسی دشمن می‌توان از «ماهد عبدالرشید» افسر عراقی را مثال زد، افسری که در پاسخ به سؤالم که چرا تحت عنوان کود شیمیایی برای مصارف کشاورزی محصولات شیمیایی برای ساخت بمب شیمیایی وارد می‌کنید و بر سر رزمندگان ایرانی فرومی‌ریزید؟ و او در پاسخ به من گفت: ما برای هر حشره از حشره‌کش مخصوصش استفاده می‌کنیم و ایرانی‌ها هم برای ما حشره هستند.


این آزاده دفاع مقدس با اشاره به اینکه بعد از قطع پایم، استخوان را به‌صورت نوک مدادتراش داده بودند، تصریح کرد: وقتی دلیل این کار را از افسران عراقی می‌پرسیدم می‌گفتند به خاطر اینکه بسیجی هستی و با پای خودت به جبهه آمدی این استخوان را به این شکل درآوردیم که بعد از چند ماه پایت را سوراخ کند و از گوشت پایت بیرون بزند.


وی افزود: من تاوان بسیجی بود خود را دادم و پایش نیز ایستاده‌ام.


حسینی‌پور در ادامه بابیان اینکه بعثی‌ها و کینه بعثی‌ها را بیشتر بشناسیم به خاطره‌ای دیگر از ایام اسارت خود اشاره کرد.


وی گفت: بعثی‌ها دروغ بودن اطلاعاتی که به آن‌ها داده بودم را فهمیده بودند و دست‌وپایم را بستند و از سقف آویزان کردند و آن‌قدر به بدن و پایم کابل کوبیدن که بخیه‌های پایم باز شد و خون، خونابه جاری شد و بعد از آن مرا به اتاق بازجویی بردند.


نویسنده کتاب پایی که جا ماند بابیان اینکه افسر بازجو از من پرسید، اگر به سؤال من پاسخ صحیح دهی تو را به زندان برمی‌گردانم پرسید کدام موجودات هستند که بهتر بود خدا نمی‌آفریدشان؟


وی ادامه داد: من گفتم قربان، سؤال خیلی سختی است و افسر عراقی گفت: سه موجودند که بهتر بود خدا خلقشان نمی‌کرد، پشه‌ها، ایرانی‌ها و یهودی‌ها چراکه این سه موجود مخل طبیعت‌اند و شما سینه‌به‌سینه و زبان به زبان این حرف‌ها را می‌شنوید.


این جانباز جبهه و جنگ با اشاره به اینکه بچه‌های ما با این افراد جنگیدن، تصریح کرد: ما باید انگشت حیرت به زبان بگیریم که بچه‌های ما چطور در آن شرایط در برابر این افراد مقاومت کردند.


وی ادامه داد: شهدای ما گلوله بر سر و سینه‌شان خورد که از سوی بعثی‌ها شلیک شد اما بعثی‌ها دشمن اصلی ما نبودند، بعثی‌ها داعش دهه ۶۰ بودند و به‌صورت استیجاری برای نظام سلطه می‌جنگیدند.


این آزاده دفاع مقدس با اشاره به اینکه برای یک‌بار در طول تاریخ بساط عشق و حکومت ولایت که حاصل زحمات علمای بزرگ ما در طول تاریخ بود در این مملکت شکل‌گرفته بود که دشمن آمد تا کمر این انقلاب را بشکند.


وی افزود: برای شکستن کمر انقلاب، بعثی‌ها و شخص صدام برای پیشبرد این مقصد مناسب بود اما دشمن اصلی ما حزب بعث نبود.


این جانباز دفاع مقدس بابیان اینکه باید نگاه ویژه و فراتر به شهدا داشته باشیم، تصریح کرد: تا وقتی مقام معظم رهبری درباره بحث نفوذ، واژه اختلاف و در گفتمانش مسائل مختلف را مطرح می‌کند اما باید خیلی حواسمان باشد سر دوراهی نمانیم و بدانیم به کدام راه باید برویم.


وی ادامه داد: شهدا هدف تیر و گلوله بعثی‌ها قرار گرفتند و بعثی‌ها نیز کینه داشتند؛ بعثی‌ها داعش دهه ۶۰ بودند و نظام سلطه برای اینکه جمهوری اسلامی مانند دیگر کشورها بنده و عبد آن‌ها نشدیم با تمام قدرت برای مبارزه با ما آمد.


حسینی‌پور با اشاره به اینکه امروز خیلی از شما از آقای پوتین به خاطر اینکه رو به روی مقام معظم رهبری با احترام نشست و به آقا نگاه می‌کرد همچنین در قضیه سوریه مقابل نقطه کفر با خاطر عمل خوب از ایشان خوشتان آمده.


وی در ادامه افزود: اما همین اتحاد جماهیر شوروی سابق، آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و عرب‌ها با یکدیگر برای شکستن کمر انقلاب یکدست شدند و امروز برای نجات سوریه که خط مقدم اسلام در برابر کفر است در مقابل هم ایستاده‌اند.


این جانباز جبهه و جنگ بابیان این‌که ما در آن زمان ۳۰۰ دست لباس غواصی از کشوری خریداری کردیم و فردای همان روز یک نامه رسمی با طبقه‌بندی محرمانه از آن کشور به وزارت اطلاعات و امنیت عراق ارسال شد که ایرانی‌ها ۳۰۰ دست لباس غواصی خریده‌اند و ما فکر می‌کنیم می‌خواهند از جایی که در محاصره آب است حمله کنند و عراق نیز تمرکز نیروهای خودش را در منطقه والفجر ۸، اروند و هورالعظیم مستقر می‌کند.


وی اذعان کرد: درجایی که پایگاه هوایی کویت در اختیار خلبانان عراقی قرار می‌گیرد و خلبان عراقی سوار بر ماشین تویوتای کولردار به سمت کویت می‌روند و پشت جت‌های جنگی خود می‌نشینند تا مسیرشان برای حمله به خارک ۲۷۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود و این شهر را بمباران کنند.


نویسنده کتاب پایی که جا ماند اظهار کرد: در این شرایط این دشمن بعثی‌ها نبودند بلکه داعش دهه ۶۰ و نظام سلطه با مرکزیت آمریکا بوده، آمریکایی که دل‌ پُری از نظام و اهل‌بیت داشتند.


وی ادامه می‌دهد: آن افرادی که در حال حاضر به آقا امام حسین(ع) کینه عمیقی دارند آن‌هایی هستند که می‌گویند شما شیعه باش اما شیعه‌ای که ما می‌گوییم و این دشمن لیبرالیسم بوده. آن‌هایی که الآن نسبت به آقا اما حسین(ع) کینه عمیق دارند، آن‌هایی که می‌گویند شما شیعه باش اما شیعه‌ی ما ،این دشمن که بود دشمن لیبرالیسم بود.


این آزاده دفاع مقدس با اشاره به پایه استوار در مکتب لیبرالیسم گفت، این پایه مکتبی است به اسم اومانیسم و اومانیسم نیز به معنی فردگرایی است و این یعنی ایرانی خودت باش و اگر خودت باشی برای ما عزیزی.


وی در ادامه افزود: فردگرایی نقطه مقابل امت است و می‌گویند فرد باش، خودت باش و به دیگران کاری نداشته باش و تنها در صورتی با دیگران کاری داشته باش که برای تو پله ترقی باشند.


این جانباز جبهه و جنگ در ادامه بابیان اینکه نظام سلطه دشمن امت است، تصریح کرد: نظام سلطه از تفکر اهل‌بیت(ع) در جامعه‌ای مثل ایران بسیار عصبانی است.


وی ادامه داد: ما ادعا می‌کنیم که در جنگ با دستان خالی حضور داشتیم و دشمن از این نظر بر ما برتری داشت اما بچه‌های ما با همین عشق به اهل‌بیت(ع) جنگ را پیش بردند.


حسینی‌پور با اشاره به اینکه عراقی‌ها به او می‌گفتند خمینی(ره) سرباز کم آورده که سن سربازان را از ۱۸ سال به ۱۳ و ۱۴ سال کشانده و من نیز به آن‌ها می‌گفتم سن سربازی در ایران سر جای خود قرار دارد، اما خمینی(ره) سن عشق را پایین آورد.


وی بیان کرد: دشمن از این عشق می‌ترسد و کینه این عشق را دارد و کینه را به‌جایی می‌رسانند که ژنرال حسین کامل داماد صدام در انتفاضه شعبانیه در رو به روی حرم امام حسین(ع) حاضر شده و جار می‌زند ای حسین، تو حسینی و من هم حسینم پس بجنگ تا بجنگیم! کینه بعثی از این عمیق‌تر؟


این آزاده دفاع مقدس گفت: چه اتفاقی افتاده که امروز عربستان نمی‌تواند چند میلیون انسان را در منا مدیریت کند و ۷۰۰۰ کشته بر جای می‌گذارد ولی در ۷۰۰ کیلومتر پیاده‌روی شیعه، سنی و مسیحی پیاده می‌روند و اتفاقی نمی‌افتد.


وی افزود: بزرگ‌ترین راهپیمایی بشری، راهپیمایی اربعین است و امروز این راهپیمایی آماده‌ شده و به خود شکل‌ گرفته و امروز امام حسین(ع) در حال شکستن کمر نظام سلطه در بحث سبک زندگی است.


این یادگار هشت سال دفاع مقدس در پایان گفت: آن‌هایی که شهید شدند در واقع پیروز و تاریخ‌ساز شدند و محاسبات نظام سلطه را به هم ریختند و به معنای واقعی کلمه ولایت‌مدار بودند.

یادواره شهدا

سلام همسنگران .....

 

امروز چگونه شهید شویم ؟...... کوله بارت را ببند شاید این سحر فرصت آخر باشد که به مقصد برسیم وهرگز از یاد مبر که ما جامانده ایم وبسی محتاج ،....... وسلام برآنهایی که رفتند تا بمانند ونماندند تا بمیرند ...... 

نمای کوچکی از نوزدهمین یادواره سرداران و 13 شهید رکن کلا  

باحضور سید ناصر حسینی پور نویسنده کتاب پایی که جاماند و مداحی حاج رضا بذری  

 

 

 

 

ادامه نوشته